Utökad ordlista

 Jag njuter av att ha min goa lillkille tillbaka. Efter ett par veckor av gråt och skrik och frustration och hysteriska utbrott är han sig själv igen och han kan sitta och mysa med oss i soffan, dela ut pussar och dansa och skratta och leka. Igår satt vi länge och tittade på Hanna Montana som tydligen är en storfavorit. Hihi! Andra favoriter är Bolibompadraken, KICKS-reklamen, Lindex-reklamen, all reklam med katter, kossor eller hästar och så trav förstås. Introt till tv4-nyheterna är åxå intressant.

Han gillar att peka ut ansiktets olika delar; panna, öra, kind, haka, näsa, öga, mun… Naveln är poppis åxå. Jag antar att det är för att mamma ger upp ett skri varje gång han kör in fingret där. Jag avskyr när någon petar mig i naveln men vad gör man inte för sina barn. Han får gärna pilla mig i naveln. Så mycket älskar jag honom. 😛

Han är min lilla hemhjälp och dammsuger, lägger in tvätt i tvättmaskinen och sätter på den, diskar gärna (hellre än bra), låtsasvattnar blommorna och vill absolut vara med och titta när man lagar mat.

Han gillar att snyta sig som han sett mamma göra och om jag hostar springer han ibland till toaletten och öppnar locket och suckar uss uss uss. När jag var sjuk hostade jag så jag kräktes och jämrade mig ovanför toastolen ”Usch usch usch…” De snappar verkligen upp allting…

Igår försökte han säga köttbulle – chobodle
Kockaa säger han ofta men jag har ingen aning om vad det betyder. Klocka heter kåcka med viskande vokaler.

Kåcka = Klocka
Moffaa = morfar
Faffaa = farfar
Ptissa = Patricia
Tijaa = Tindra
Dussa = Duscha 
Kossaa = kossa
Kissää = Katt
Kissaa = Kissa
Kää = Kex
Aa = Ja
[Ruska på huvudet] = Nej

Explore posts in the same categories: Dagbok

4 kommentarer på “Utökad ordlista”

  1. Finna Says:

    Men åh, står här med ett brett leende på lunchen och säger chobodle. 🙂 Han är verkligen stor kille nu som kan hjälpa mamma med så mycket. KRAM! ❤

  2. Camilla Says:

    Roligt att läsa om Viggo-killen!
    Våra killar känns väldigt lika just nu. Känndes nästan som du beskrev Rasmus i inlägget 🙂

    Även Rasmus snappar upp saker blixtsnabbt! Man får tänka sig för 2 gånger numera innan man gör något 😛

    Kram!

  3. HUSnrNIO Says:

    Att följa språkets utveckling superhäftigt! Vår minsting bubblar av ord nu som han sätter ihop till små meningar=) Härlig liten hjälpreda du har också ju=) Ha en trevlig fredag.


Kommentera

