Sovtips

Vecka 39+5 (40:e veckan)

Amanda vill ha sovtips. Tyvärr har jag nog inte så mycket att komma med. Men en sak verkar de flesta hålla med om. Mängder med kuddar! Kuddar mellan låren, kuddar mellan knäna, kuddar under fötterna, kuddar bakom ryggen, kuddar under magen, kuddar att ”hålla om” och massor med kuddar under överkroppen och huvudet så man hamnar i nån sorts halvliggande ställning. Men det hela handlar om att kuddberget måste hamna exakt rätt vilket det gjorde helt plötsligt en kväll för mig. Åh, det var ljuvligt. Någon vecka senare kom jag in i sovrummet och upptäckte att Henrik hade lagt alla kuddarna i en hög. Ooohh, då blev det inte nådigt för honom. Haha! Samma sak hände en gång tidigare i graviditeten när jag efter många, långa, sömnlösa nätter äntligen lyckats palla upp kuddarna på ett bra sätt så jag kunde sova sittandes upprätt i soffan när jag hade astma och halsbränna från helvetet. Då får karln för sig att han ska tvätta alla sängkläder. Jag höll på att bryta ihop när jag såg att mitt heliga kuddberg låg raserat i en hög utan örngott. Haha. Och min älskling var ju bara snäll och tvättade. Hur kunde han bara göra något dylikt mot mig?! 😛

sova

Och när man gått igenom alla procedurer och bökat hit och dit och äntligen lyckats få till det kan man ge sig fan på att man blir kissnödig. Eller så ringer det på dörren. En gång när det hände och jag öppnade dörren och det stod en liten gudsfruktig man från Jehovas där och sträckte fram en broschyr om Jesus eller nåt höll han på att få en redig smocka rätt i nyllet.

Vidare kan jag tillägga att Flytande Gaviscon har hjälpt mig med halsbrännan och gjort att jag inte behöver sitta upprätt och sova.
Att man vaknar hela tiden av värk i höfter och bäcken är inget att göra något åt. Det är bara att byta sida fram och tillbaka under natten. Och förvärkarna går bara över om jag går upp och går eller vaggar med höfterna fram och tillbaka hängandes över diskbänken.
Jag längtar till den dagen då jag kan sova på mage igen… Aahh! 😀

Explore posts in the same categories: Dagbok

14 kommentarer på “Sovtips”

  1. Amanda Says:

    Ja kuddar är ett måste! Det gäller att hitta det där perfekta läget 😛 ååh ja, tänk att sova på mage.. Längtar efter den dagen!


  2. Oj oj oj….vilket jobb bara för att sova…usch era stackare….

    Måste fråga, vad använder du för program att måla i, eller du kanske målar för hand och scannar?

    Återigen-underbar bild!

    Kram Åsa

  3. Åsa Says:

    Håller med! Kuddar is the thing! Sedan får man in någon snits att när man ska vända på sig så att alla kuddar hamnar rätt på nästa sida också 🙂 Fast det betyder ju att man alltid vaknar när man ska vända sig… det är lite jobbigt. Kram!

  4. Anne Says:

    Du får börja frilans illustrera.Dina teckningar är rent fantastiska.Kram

  5. Linda Says:

    Härligt när man får till det och ligger bekvämt, förstår frustrationen när nån jäkel som plingar på och är från jehovas eller liknande o vill propagera. BAAAAH!

    Snart snart snaaaaaart hoppas jag!

  6. Molly Says:

    Åh, vad jag längtar tills JAG är gravid. 😉

    *massor av kramar*

  7. Lena Says:

    Jag tror nog att du längtar efter att se fötterna uppifrån igen, att du ska slippa springa och pinka stup i kvarten.
    De skulle gjort en sådan säng till gravida som man har som bänk till massage. Där ju finns ett hål för ansiktet ju. Ett sådant hål till magen hade ju varit perfekt 😉
    Spänningen är ooooooooooooliiiiiiiiidlig ju… 😛

    Kramas

  8. Sofia Says:

    Älskar dina bilder 🙂
    Kram.

  9. Maria Says:

    Ja! Jag ser att det är du bland alla kuddar! Så fantastiskt välgjorda bilder!
    Kram kram

  10. Annika Says:

    haha jag kommer ihåg det där faktikst med sovställningar nu när du säger det… Lyckligtvis så glömmer man det och jag hade inte tänkt på det om inte du skrivit det här, men jag förstår hur viktigt det är, speciellt om man vill sova på mage!
    Tyvärr tar det lite längre tid eftersom man ammar och då är det icke skönt att ligga på mage kan jag säga…,men tiden går fort och snart ligger du där på mage igen =)

  11. Matilda Says:

    jobbigt det där med sovandet! hur ska jag klara mig då jag blir gravid.. som alltid sover på mage. kommer inte kunna sova på 9 månader.
    🙂

    angående din fråga om ljusbord:
    jag köpte mitt på blocket för rena fyndpriset 500 kr. jag älskar det och använder det varje gång jag tecknar! lätt ett av mina bästa köp i livet.
    vet däremot inte vart man kan få tag på såna annars.. inte billigt iaf. ofta är de tokdyra, så tipset är väl blocket eller tradera. annars vet jag att ikea har en budgetvariant, men det är ju ett helt skrivbord med en yta i hörnan som är ljusbord.. och en lampa inunder.
    man kan ju göra sitt eget också. köpa typ ett badrumsskåp med frostad glasdörr och sätta en lampa i det. sen lägga det ner och TADA! så gjorde min svägerska, funkar fint för henne.

    haha, kul att du gillade prinsessorna och tilly förresten! tack!

    ha det fint!

  12. Anne, anness Says:

    Skrattade bara rakt ut när jag såg din bild 😀 Känner igen mig så! Kuddar överallt, och det tar minst 10 min innan man känner att man ligger någorlunda bekvämt. Sen vaknar man igen efter några timmar och måste möblera om alla kuddar igen. Åh, vilken dröm att få sova på magen igen 🙂

  13. Cecilia "Emmelou" Says:

    haha, dina bilder e så sköna 🙂 Man blir lite fnissig varje gång man får se en ny!
    Det där med att sova på magen var så otroligt skönt första gången efter graviditeten så jag nästan ville börja grina när jag kom på att nu kan jag =) njuter varje kväll jag får gå o lägga mig utan värk & krämpor och ingen mage i vägen.. snart e det din tur =)

  14. gottablandat Says:

    haha!håller med om att kuddar måste man ha.just nu sover jag me dubbla för att få luft genom den gravidtäppta näsan!spännande nu du ,inte långt kvar.ja du ska kanske ta dig ett hopp på sån studsmatta,för att sätta lite fart på bebisen!


Kommentera

