Fyra veckor kvar…

Vecka 36+0 (37:e veckan)

28 dagar kvar till BF… Tjohooo! 😀 Låt mig bara bli frisk från förkylningen så jag får tillbax lite krafter så är jag redo!
Nä nu ljög jag nog lite grann… Jag är hur förvirrad som helst men jag längtar!

Somnade framför teven i natt och vaknade helt groggy i morse till Babyboom där dom ”lägligt nog” pratade förlossning och det första jag hörde var någon som berättade att hon brutit svanskotan vid förlossningen. Trevligt, trevligt. De pratade om tips och råd inför förlossningen. Om man skulle ge ETT råd till förstföderskor vad skulle det vara? Någon nämnde andningsövningar och någon sa att man skulle säga till sin man att han absolut aldrig får se rädd ut när han är med vid förlossningen.
Jag vill ha fler råd, så ni som har fött barn; Om ni skulle ge ett råd inför dagen D, vad skulle det vara?

Idag ska det läggas golv i köket. Den gamla eken byts ut mot wenge som ligger i resten av lägenheten. Så småningom ska vi byta bänkskivorna åxå. Jag själv nöjer mig med att peka och bestämma, arbetet får andra göra. 😛 Jag skulle ändå bara börja grina. Tårarna sprutade sist vi la golv och då var jag inte ens gravid och hormonknäpp.

Explore posts in the same categories: Dagbok

20 kommentarer på “Fyra veckor kvar…”

  1. Karin Says:

    Ja, nu du. Nu är det april, underbart.

  2. Karin Says:

    Går in och tittar till om det kommit några tips senare!

  3. Cissi Says:

    Ett råd ang. förlossningen? Svårt… Men det skulle nog bli – Det känns att föda barn, den absolut värsta smärtan man kan tänka sig tror jag, men det går över samtidigt som du får upp barnet till bröstet och redan efter ett par dagar säger man glatt att det inte var så farligt och att man kan tänka sig att göra det igen! Så ta det lugn!

  4. gottablandat Says:

    hmmm ett råd… ja vad skulle det vara.. att bara tänka att ”snart är det över” under förlossningen.. liksom bara bita i det sura äpplet att det gör ont just då.. tänka positivt att snaaart har du lilleplutten i din famn!!!

  5. Amanda Says:

    Ja är det inte det ena så är det det andra som hindrar en från att gå ut i solen 😛
    jag ska försöka övertala David att vi ska åka nånstans med bilen och sätta oss i solen 🙂 Får se om han är sugen på idén!

    Jaa, suck på folk. Trodde det bara var lite vanligt vett som fick folk att förstå att man inte ska tvätta djursaker i en tvättmaskin alla i huset använder, men tydligen inte. :/

    April! 😀 Nu kommer snart våra ungar 🙂


  6. Jag har ett tips, en sak som jag ångrar att inte jag gjorde.
    Jag hade lixom så ont att jag inte ville röra på mig, men det gjorde ju också att jag fick ondare. Låg bara där helt stilla.
    Mitt tips är, rör på dig, huur jobbigt det än är. 🙂

  7. jessica Says:

    jag fick tipset av en barnmorska att tänka på att för varje värk kommer du ett steg närmare ditt efterlängtade mål; att få träffa din fina bebis. Dvs se varje värk som något bra!
    (Lättare sagt än gjort kanske.. hehe)

    ett vanligare är att inte läsa eller fundera för mycket på hur det ska gå till. Det går ändå inte riktigt till som man har tänkt sägs det 😀

  8. Maria Says:

    Du får många… 🙂 NJUT av stunden, ta det lugnt, kräv din rätt och krama din makes hand när han inte masserar din svanskota som gör ont. :S
    kram

  9. Anne Says:

    Försök ta det så lugnt du kan.Livet har som sin gilla gång.Smärtan som de skriver om här ovan är bara tillfällig.Resultatet ack så ljuvligt. Andningen är viktig det kände jag. Kramar….
    Det jag skrev om handlar om chefen…..pucko…..är bara förnamnet.

  10. Lena Says:

    Yaddi yaddi, mitt råd är att dels inte lyssna på alla skräckhistorier om förlossningar för jag gjorde det och var helt livrädd halva graviditeten och sen när jag väl fick värkar så tyckte jag att, visst det gjorde ont men inte så ont som alla sa. Sen så har man som tur är bara en värk åt gången så tänk en värk i taget. Och släpp inte lustgasen även om de säger åt dig att göra det. 😉

  11. Karin Says:

    Åh, hade en sån rolig dröm inatt.
    Du födde tre dagar före mig, allt
    var så verkligt. Kanske blir det så också.

  12. Karin Says:

    Kan ju hoppas, så nu får du skynda på! 😉


  13. Kan tyvärr inte komma emd några tips. Får vända mig till dig när det i framtiden eventuellt är dags för mig…det får vi se, vi börjar bli lite småsugna 🙂

    Vi ska lägga nytt golv under våren och har precis tagit beslutet att göra det själva…huga!

    /Åsa


  14. Grattis Susanne! Önskar er all lycka och välgång med det lilla livet! *Kramar*

  15. Melissa Says:

    Lita på att personalen kan sitt jobb.

    Och jag förbjöd min man från att titta när barnen kom ut… det var min regel och den höll han hela tiden:.))

    Jag hoppas att det går bra för er! Håller alla tummarna!!

  16. Cecilia "Emmelou" Says:

    Hej tjej! Hur går det?! Veet du vad?! Våran bebis har kommit =) i lördags kom lillen o det blev en liten gosse! det blev ju nästan fyra veckor för tidigt så vi har legat på bb sen dess o kom hem idag, äntligen! Han är helt underbar o jag kan kanppt förstå att han e här.. trodde man var lipig när man var gravid men det är inget jämfört med nu.. hehe.. jag får skicka över en bild på mailen 🙂 Hur mår du och hur går det?!
    Kramelikram!!

  17. annah Says:

    Att pappan dokumenterar för man glömmer bort så mycket i smärtdimman och det är roligt att ha efteråt.

  18. Kerstin Says:

    Hej vännen! Nu är det inte så långt kvar… Spännande!
    Jag har tyckt att lustgasen har varit himmelriket!!
    Lycka till!! KRAMAR

  19. jsomijack Says:

    Jag vill säga det att efteråt ska man vara beredd på att underlivet känns helt mosigt, överkört och man har svårt att gå. Det fick jag inte höra av någon utan blev fullständigt chockad, vet inte om folk inte tycker om att prata om det?
    På en avslappnings-cd jag lyssnade på innan tjatade rösten om att ‘tänk dig att för varje värk öppnar sig livmodern som en blomma som slår ut’. Jag var helt vansinnig på den frasen men i själva stunden var det så jag tänkte. En värk – min blomma mer öppen. ;D
    Och en sista grej … det där med att svärtan går över när bebisen kommer tyckte jag var fel. Man har fortfarande j-vligt om men det är snarare så att man glömmer känna för allt fokus läggs på den lille varelsen. Bästa stunden är helt klart känslan av att bebisen kommer ut och sedan upp på bröstet.
    Bla bla. Jag är själv inne i tankarna så därför blir den en hel roman i dag. 🙂
    Lycka till!

  20. Bettan Says:

    Jag passar nog på frågan, min make tycker det eftersom jag skrämt upp så många på förlossningen som inte kommit så långt i skedet som jag befann mig i.
    Det kommer att gå bra!
    Jag kan hålla dig i handen, via länken;)
    Kram


Kommentera

