Rörelserna

Vecka 28+0 (29:e veckan)

12 veckor kvar… Det närmar sig…

Härom dagen kände jag hur Cocos hoppade till när jag slängde igen toalocket med en smäll. Givetvis var jag tvungen att stå där och slå igen det flera gånger som en mupp för att känna om han hoppade till igen. Stackars barn… Men vad sägs om det här tipset från BarnTotal.se: ”Om du oroar dig för att du inte har känt fosterrörelser på länge kan du dricka tre stora glas med kallt vatten i en följd och sätta en väckarklocka på ringning mot magen”. Haha! Ja det är ju preciiis så man vill vakna. 😛

awake

Han har börjat ta spjärn mycket och puta med… nånting… den senaste tiden. Innan jag blev gravid trodde jag att det skulle kännas jättesnubbigt med fosterrörelserna (tänk Alien) men det är konstigt vad naturligt det känns och samtidigt helt underbart.
Henrik har börjat sin hjärntvätt och tjatar om racing med magen. Själv sjunger jag mest Enya. Igår provade vi att hojta en massa namn för att se om det blev nåt gensvar i magen. Det enda han reagerade på var Herbert. Jag vet dock inte om han var förtjust eller skeptisk.

Cocos:
Vikt: 950-1500 g
Längd: 35 cm
Huvudets bredd: 65-77 mm
Fot: 48-59 mm
(Gravid vecka för vecka – Gitte Dencker)

Nu kan bebisen blinka och vänder instinktivt ansiktet mot starka ljuskällor. Fingernaglarna finns på plats och den börjar lägga på sig ett fettlager inför livet utanför livmodern. Om du vill kommunicera med din bebis redan nu, så kan du sjunga eller läsa högt för den

De små lätta rörelserna som du känt i magen blir nu allt starkare. Fostret börjar reglera sin egen kroppstemperatur och benmärgen har tagit över all produktion av röda blodceller. Fostret urinerar cirka en halv liter per dag.

Jag:
Produktionen av hormonerna androgen och östrogen startar. De stimulerar din kropp att producera prolaktin som startar produktionen av råmjölk som barnet kommer att behöva de första dagarna.

En del gravida kvinnor kan få vätskeansamlingar i kroppen, så kallade ödem. De beror på att den växande livmoderna trycker på de stora blodkärlen, så att blodgenomströmningen försvåras. Härvid pressas en del av vätskan i blodbanan ut i vävnaderna. Öden är oftast värst på benen, på händerna och i ansiktet, men kan förekomma över hela kroppen. Somliga har tur och slipper problemen eller får ödem först i slutet av graviditeten, medan andra är tvungna att ta på sandaler även om det inte är väder för det.

Åderbråck och hemorrojder kan bli en annan effekt av det försämrade återflödet av blod. Ät mycket fibrer, drick rikligt med vatten och se till att få daglig motion.

(Ny magbild idag)

Explore posts in the same categories: Dagbok

13 kommentarer på “Rörelserna”

  1. Finna Says:

    Oj, det närmar sig!! Taskit det vore att väcka lillen med iskallt vatten och väckarklocka!! KRAM!!

  2. Karin och Lill! Says:

    Haha! Älskar sättet du skriver på, kan inte låta bli att skratta.
    Men inte alls snällt sätt att väckas på! ;P Jag hade blivit svin sur
    också, hade sparkat som en galning!

  3. Kerstin Says:

    Visst är det häftigt med alla rörelser!! Det är en av sakerna som jag kan sakna, men det som slår allt är när man får det lilla knyttet på bröstet efter att man kämpat så länge.. Känner mig lite avis på att dig, jag har ju liksom bestämt mig att jag inte ska ha några fler… Kram

  4. smultron Says:

    Hi hi…nä akta dig för vatten och väckarklocka …låter inte som någon bra upplevelse… hi hi…

    Du underhåller verkligen. …. sitter här och ler!

    Kram Åsa

  5. gottablandat Says:

    hihi 🙂
    ja shit nu e de inte långt kvar!!Spännande!!!

  6. Sofia Says:

    Hihi, va du är rolig 🙂
    Kram.

  7. Linda Says:

    hahaha, ja de var ju ett sätt o få lite samtycke på kommande namn 😉

  8. Melissa Says:

    Hm, Antonia och Gabrielle hade naglar redan när de föddes. Hm…

    vad roliga ni måste se ut där hemma, tjoar och smäller och har er;.) En härlig bild tror jag!

  9. lilla m Says:

    *Skratt* jo man gör mkt tokigt bara för att få känna *L* …nu buffar det dock i tid o otid, så jag tar gärna fram kameran för då slutar det alltid att buffa:p på så sätt får jag en liite stunds lugn o ro;)
    32+3, 53 dgr kvar här=)

    ha det gott=)

  10. Amanda Says:

    Nej nu är det nära, för oss båda ju! =)

  11. jessica Says:

    tänk om någon hade väckt mig så! grrrrr!
    Men jag tycker nog det känns lite som en alien där inne ändå. Men samtidigt lite mysigt. Va håller du på med där inne? brukar jag undra.
    och blir fascinerad av att den klarar sig helt själv nu. Så fort den kommer ut blir den ju heeeeelt hjälplös.
    Den låter ju trist att kalla det lilla livet för. Borde hitta ett bra arbetsnamn som du.. hmm..

  12. Amanda Says:

    Ja det var jättegott!

    Nu har jag hämtat paketet, ska lägga upp lite bilder tänkte jag =) Det är verkligen svårt att inte köpa allt man ser, det finns ju så mycket sött till de små!

  13. Camilla Says:

    Härligt att höra att det inte bara är jag som drömmer att man får allt annat en en bebis när man föder 😉
    Haha!


Kommentera

