2009-01-22 Leandervaggan

Vecka 26+1 (27:e veckan)

Inatt kunde jag inte sova. Inte så mycket för värken som för att jag inte kan sluta tänka på Leandervaggan. Alternativt Knoppavaggan. Jag har tryckt ner behovet av den och försökt begrava begäret men det ploppar upp hela tiden. Jag har pratat om den men Henrik säger bara ”Det går inte att borra i taket!!” Jag har accepterat att vi har ett konstigt tak som man inte kan borra i (?!) och lagt ner projekt övertalning. Och dessutom är den ju dyr och så kan man inte använda den så länge.

Men jag VILL!

Med en vanlig spjälsäng i vårat lilla sovrum blir det NOLL golvyta kvar och det blir superomständigt att bädda och dammsuga och leva och jag kommer att få psykbryt. -Jag har ständigt påmint mig om att detta är ett i-landsproblem av stora mått och sagt till mig själv: ”Tänk på de stackars barnen i Afrika. Var inte en sån där köpgalen blivande morsa som bara ska ha en massa dyra saker till bebben”. Men NÄE! Jag VILL ha den. Det finns begagnade till bra pris. Det verkar så smidigt att ha den hängandes bredvid sängen med golvytan fri. Och även om man bara kan använda den ett kort tag så skulle det vara värt det. Och självklart går det att borra i taket. Jag ska ha den om jag så ska borra upp den själv med 100 kratrar i taket som resultat.

vagga

Cocos:
Vikt: 700-1100 g
Längd: 32 cm
Huvudets bredd: 60-72 mm
Fot: 43-53 mm
(Gravid vecka för vecka – Gitte Dencker)

Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då.
Bebisen fortsätter att ta små ”andetag” som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.

Jag:
Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet ”svarar” när du försiktigt trycker tillbaka.
Barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig.
Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att ditt näringsintag är viktigt.
Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen.

Henrik:
Det kan börja bli tungt för din partner nu. Hon kan känna sig både otymplig och oattraktiv. Tänk på att det kan vara viktigt för henne att få höra vad hon betyder för dig och vad fantastiskt det är att ni ska bli föräldrar.

Explore posts in the same categories: Dagbok, Saker

9 kommentarer på “2009-01-22 Leandervaggan”

  1. smultron Says:

    Förstår att du vill ha någon av de där vaggorna…de är jättefina. En idé, kan man inte fästa i planka snett i ett hörn lägst upp på båda väggarna, förstår du hur jag menar? och sedan hänga vaggan från den?

    tack för fina ord hos mig 🙂

    /Åsa

  2. Finna Says:

    *Host* i dubbel bemärkelse – ja den var ju inte direkt billig den där vaggan. Men jag förstår dina argument, och så kan ni ju kanske hitta en begagnad. KRAM och lycka till! 😀

  3. Cottan Says:

    Klart det går att borra i taket:)
    Vad är det annars för tokigt tak ni har? Gå upp och fråga grannen om det är OK att borra ändå upp. Är det den nysande damen som bor ovanför? Hon förstår nog!

    Vilken fin kula du haaar, avundsjuuuk….

    Kram Kram

  4. gottablandat Says:

    ooo så fina de är de där vaggorna, design kostar 😉

    kram på dig!!

  5. Amanda Says:

    Jag är också sugen på en sån vagga! Vårt sovrum är inte så stort det heller och en spjälsäng skulle göra att det blev minimalt med golvyta här också.. Men de är ju inte billiga de där hängande. Men det skulle kanske vara värt det 🙂

  6. Molly Says:

    Helläcker idé, men spara ”häng i taket” till när killen är så stor att han har leksaker i hela lägenheten. Då kan man ha en matta med ett snöre i utkanten. När det är dags att sova lägger man alla leksaker på mattan och drar ihop den till en ”boxningsträningsgrej”. Skitläcker!

    *kramar*

  7. Åsa Says:

    Haha! Jag känner igen de där i-landsproblemen. Ibland har jag lust att skylla på hormonerna men nja… det finns ju så mycket fint där ute!

    Och för det mesta intalar jag mig att man visst får unna sig saker. Som en vagga till exempel 🙂
    Kram!

  8. Amanda Says:

    Tack!
    Ja det hoppas jag också
    Kram!

  9. Bettan Says:

    Nu ger stränga Bettan en kommentar, kommer att känna mig så nu.
    Jag har haft vaggor, spjälsängar mm till våra.
    Ärligt, dom har hamnat i vår säng av bekvämlighet, mysfaktor, beskyddandeinstingt.
    Men jag förstår dig, jag skulle tjata mig hes:)


Kommentera

